Domů / Doporučujeme / Tichý nepřítel osteoporóza

Tichý nepřítel osteoporóza

Tichý nepřítel, nebo také tichý zloděj, to jsou výstižné přívlastky choroby zvané osteoporóza, neboli řídnutí kostí. Postihuje lidi po padesátce a většinou jí trpí ženy. Podle statistik dochází k řídnutí kostí u každé třetí ženy. Zrádným nepřítelem je osteoporóza proto, že vás nic nebolí, cítíte se plni života a najednou vaši pohodu zkomplikuje zlomenina způsobená banálním úrazem.

Co je osteoporóza?

Odbornou mluvou se jedná o metabolickou kostní chorobu, při které řídne kostní tkáň. Jejím důsledkem je pak vyšší riziko lomivosti kostí i při zcela banálních úrazech. Například dochází ke zlomení krčku stehenní kosti při doskoku, ke zlomení zápěstí při lehkém úderu apd. Kromě zlomenin horních či dolních končetin se velice často lámou také obratle v dolní části hrudní páteře a v horní části bederní páteře.

Jak se osteoporóze bránit

Nejdůležitější je prevence již od mládí. Ta spočívá v dostatečném přísunu vápníku a vitamínu D, což jsou dva hlavní prvky pro zdravý vývin kostí. Vitamín D je důležitý tím, že napomáhá vstřebávání vápníku. Pokud je řídnutí kostí již diagnostikováno, je nezbytné provádět po konzultaci s lékařem speciální cvičení.

Význam tří faktorů

1. Vápník je zásadní látkou, která se podílí na stavbě a výživě kostry. Spolu s dalšími minerály vytváří tvrdé krystaly, které jsou základem pevné struktury kostí. Zárukou dostatečného přísunu vápníku do těla jsou nejen mléčné výrobky, vejce apd., ale hlavně pestrá strava.

2. Vitamín D jednak napomáhá vstřebávání vápníku, a jednak podporuje růst a výživu kostí. Nejlépe dodáme tělu vitamín D slunečním zářením. Pokud se ho v zimním období příliš nedostává, lze sluníčko nahradit konzumací ryb, zejména lososa, tuňáka, makrely, sledě a také jater, vaječného žloutku, případně některých uměle obohacených potravin

3. Dostatek pohybu, přičemž jsou nejvhodnější cvičení s vlastní vahou těla, jako je rychlá chůze, jogging, přeskoky, basketbal, tenis, tanec, „nárazový“ aerobik či chůze do schodů. Rovněž je dobré zvedání činek nebo závaží v rukou či na zápěstích, případně na tělocvičném nářadí.

Jak zjistit osteoporózu?

Webové stránky Moje kosti nabízejí jednoduchý dvouminutový osteoporóza test, který odhalí případná rizika řídnutí kostí. Sofistikovanější metodou je denzinometrické lékařské vyšetření prováděné skenováním. Netrvá déle než 15 minut, je bezbolestné a pacient při něm zůstává oblečený.

O Makawiel

Shlédněte také

Co vše si sbalit, když odcházíte do posilovny?

Pokud teprve začínáte s návštěvami posilovny, je důležité si sbalit několik podstatných věcí. Kromě sportovního oblečení …