Domů / Cvičení / Hrazda jako multifunkční nástroj

Hrazda jako multifunkční nástroj

Pokud chceme dosílit pevných zádových svalů, dobře rostlých bicepsů a plochého břicha, rozhodně bychom neměli během tréninku zapomínat na hrazdu. Hrazdě je velmi účinným způsobem jak na malém prostoru vytvářet poměrně široké portfolio cviků a to za použití vlastní síly ke zvedání své vlastní váhy.

Hrazda je poměrně účinnou a zároveň cenově dostupnou pomůckou. Za hrazdu se dá považovat velké množství věci a nemusí to být jen ty, které si koupíte v obchodě. Na své zahradě zcela jistě naleznete velké množství ekvivalentů hrazdy. Dětské prolézačky, kovový sušák, větev stromu, dokonce futra dveří, to všechno lze považovat za hrazdu.1-1

Jaké svalstvo zapojujeme?
Ještě než se dostaneme k samotným cvikům, které lze provádět, tak by bylo dobré si přiblížit svalové partie, které se při cvičení na hrazdě nejvíce zatěžují. Ačkoliv lze cviků provádět mnoho, vždy bude hlavní zátěž spadat na velký zádový sval, bicepsové svaly, následně trapézy a také celý ramenní pletenec. Při pravidelném cvičení dochází k perfektnímu posílení trupu a také k vytvarování těla do tvaru V. Obzvláště lidé, kteří mají na cvičení málo času, tak mohou používat hrazdu jako náhradu několika cviků najednou, rovněž výsledky jsou mnohem znatelnější při cvicích, kde je nutné vynaložit větší sílu, než u jednotlivých cviků, které izolovaně posilují pouze specifické svalové partie.cviky-na-hrazde-muz

Shyby

Jedná se o základní cvik pro posílení zádového svalstva. Existuje hned několik způsobů, jak lze shyby provádět. Základními polohami jsou:

Úchop podhmatem – větší důraz na posílení dvouhlavého bicepsového svalu.

Úchop nadhmatem – větší posílení velkého zádového svalu a předloktí.

Kombinovaný úchop – úchop jednou rukou nadhmatem a druhou podhmatem posílí více svalových partií najednou, ideální je ho zapojit do tréninku.

Dále lze rozlišit šířku úchopu

Úzký úchop – takový cvik je izolovanější a jsou při něm více zatěžovány paže.

Úchop na šířku ramen – rovnoměrné zatížení zad a paží.images

Široký úchop – většina váhy zde spadá na záda.

 

O Vojtěch Sedláček

Shlédněte také

Naučte se správně vykonávat základní cviky

Pravdou je, že i když v posilovně všichni vypadají, že dělají cviky správně a tváří se …