Domů / Hubnutí / Neni tuk jako tuk

Neni tuk jako tuk

Slovo tuk má v oblasti zdravého životního stylu poměrně pejorativní význam. Je si však nutné uvědomit, že není tuk jako tuk a že i tuk může být skvělým způsobem jak nastartovat svůj metabolismus a začít spalovat staré tukové zásoby.

Tzv. zdravé tuky, správným názvem esenciální mastné kyseliny jsou zdraví velmi prospěšné a dokonce pomáhají tělu zbavovat se přebytečných druhů tuku. Jedná se o mnohem lepší zdroj energie než nasycené tuky, které se velmi těžko z těla odbourávají a mají tendenci ukládat se tam, kde to nejméně potřebujeme. Například Omega-3 mastné kyseliny představují skvělou prevenci onemocnění cév a srdce a dokonce napomáhají snižovat riziko Alzheimerovi choroby.

Sledujte náš magazín zdraví.

Vedle těchto kyselin se potkáváme, a bohužel častěji, s již zmíněnými nasycenými tuky. Ty se v našem těle ukládají v podobě nepříjemného tělesného tuku. Není však dobré je úplně odsuzovat. Dokonce i tento tuk má svá pozitiva. Dalo by se říci, že tělesný tuk je nezbytný pro život. Jedná se o tepelný izolátor, energetickou rezervu, to však v přiměřeném množství. Zajímavostí je však to, že nasycené tuky stimulují tvorbu testosteronu, což je jedna z jejich nejpozitivnějších vlastností.

Doporučená denní dávka tuků v celkovém denním kalorickém obsahu potravy je 30%. Je důležité většinu těchto procent věnovat nenasyceným mastným kyselinám, ale nesmíme zapomínat ani na nasycené tuky.

Konzumaci tuků je nutné se vyvarovat dvě hodiny před tréninkem a dvě hodiny po něm. Tuky mají totiž tu vlastnosti, že zpomalují trávení proteinu, které tvoří a regenerují svalstvo. Krom proteinů by se ke svalům nedostaly ani další potřebné látky, protože je omezen krevní průtok ke svalům. Tuky také snižují hladinu růstového hormonu.

A kde Omega-3 mastné kyseliny nabrat. Tou nejlepší volbou jsou ryby. Zde máte malou ukázku obsahů tuku v jejich těle.

Mořské ryby

  • Tuňák (100g) – 5 999 mg omega-3 mastných kyselin
  • Makrela (100g) – 2 777 mg
  • Sleď (100g) – 2 541 mg
  • Sardinky (100g) – 1 579 mg
  • Losos (100g) – 300 mg

Sladkovodní ryby

  • Úhoř (100g) – 1 030 mg
  • Sumec (100g) – 877 mg
  • Pstruh (100g) – 717 mg

O Vojtěch Sedláček

Shlédněte také

Zdravé svačiny, které podpoří růst svalové hmoty

Pokud se snažíte nabrat svalovou hmotu, potřebujete ve své stravě dostatek bílkovin a pravidelnost. Tu …